14 July 2011

Fotoshoot




Meyling tar med kameraet til søsteren sin. Hun tar bilder av meg. Av oss. Hun viser meg bilder av hele familen. Fra Nicaragua. Bestemoren som har hatt slag og ikke kan bevege armen. Moren som er 43 år og bitteliten. Søsteren Ingrid som de kaller "gringa" fordi hun er høy og lys i håret. En film av svogeren som er brisen og danser merengue. Mange bilder av sønnen Roberto. Av seg selv da hun var slank som hun sier. Ex- kjærester som har vært snille og en som var utro. Venninnen fra Colombia som jobbet som prostituert og ble drept med kniv av en kunde. Den lille datteren hennes som er alene igjen i verden. Søsteren som er høygravid. Den lille nevøen som blir født. Vi sitter ved siden av hverandre på sofaen. To personer i verden. Meyling klarer seg. Hun er løsningsorientert. Og er så mye mer enn en vaskehjelp. Hun er en venn, en inntrenger, en samboer, spansklærer. Når jeg står opp er hun der. Soper utenfor døra som en hund som venter på dagens første tur. Vasker klær og bretter alt med myke kanter. Jeg tror hun er stolt. Jeg vet hun kan posere.

2 comments: