16 September 2011

Palma de Mallorca



Jeg kan ikke noe for det. Jeg digger Spania. Jeg vet ikke hva det er. Det er bare en følelse som dukker opp innimellom. På samme måte som en forelskelse. Over morgenkaffen kjenner jeg på den, forsøker å forstå hva det er. Jeg liker utseende, fargene, stilen, synes landet er søtt, tøft og radikalt på samme tid, og så videre og så videre, men det er ikke hovedårsaken. For det er det lille ekstra, udefinerbare, som bare er der og gjør at man kjenner seg forelska. Som gjør at man smiler når man tenker på navnet. Spania. Sitter på barkrakken og leser kart og informasjonsbrosjyrer. Bestiller og betaler på spansk. Jeg er forvandlet til en oppdagelsesreisende på vei ut for å erobre Palma de Mallorca og plutselig våkner tusen sommerfugler opp i magen. Forbannelsen fra Hotel Colon er brutt og med magen på plass og rikelig apetitt er det bare å si: Vamos!

 
 
 
 

Palma de Mallorca er hovedstaden for den autonome spanske regionen Balearene. Omkring 400 000 mennesker bor i byen, og det er halvparten av Mallorcas befolkning. "The city enjoys an exceptional climate" står det i turistguiden. Det betyr en gjennomsnittstemperatur på hele 17,9 grader. Og fordi vi mennesker aldri går lei av å prate om været, kan jeg nevne at denne sommeren har vært annerledes i Sør-Europa med en relativt kjølig overgang juli til august og varmeeksplosjon i september. Med dagens 35 grader i Palma er det ti grader mer enn jeg opplevde i Barcelona første uka i august. Man kan sammenlikne de to byene på flere måter, for Palma er som et Barcelona i miniatyr. Smale gågater bukter seg på kryss og tvers i den gamle bydelen, omringet av moderne palmeflankerte avenyer og bare avgrenset av Middelhavet i nord. Palma fortjener et opphold. Kanskje fortjener du Palma.

 
 
 

8 comments:

  1. vil du kjøpe en truse til meg , jeg foretrekker den brune

    ReplyDelete
  2. Du kan ønske deg en til jul. Så får vi se!

    ReplyDelete
  3. La Spagna è bellissima, sottoscrivo.
    Ha tantissimi vantaggi - uno tra tutti: la Spagna talvolta ricorda l'Italia, ma non è popolata da italiani.

    ReplyDelete
  4. Conosco anche qualche italiano (con fili blu in testa) che mi fa battere il cuore e sentire le farfalle battere le ali nella pancia. A volte anche contro i testini. Pura vida!

    ReplyDelete
  5. :-)
    Mi rendi molto felice!

    Cosa ci fai ancora alzata?
    Dormi ora!

    ReplyDelete
  6. Mallorca var det opprinnelige Syden for oss nordmenn. Senere tok andre steder over, og reisemønsteret ble mer variert. Mallorca var i en periode vel tradisjonelt og kanskje til og med litt harry, sammenlignet med mer pittoreske øyer og steder ellers i Sør Europa. De siste årene kan det se ut som turistnæringa på øya har greid å snu strømmen til egen fordel

    ReplyDelete
  7. Mallorca er Mallorca og Palma er en fin by :-)!

    ReplyDelete