15 September 2011

Troll i ord


Vis VeientilPalma i et større kart

Tanken streifet meg da jeg booket Hotell Colon i PalmaMallorca i går ettermiddag. Jeg hadde lett og lett, men noe var feil med hvert hotell jeg sjekket. Når du er i en-stjernes-kategorien kan du ikke forvente deg allverdens utenom en uoppdagen perle i ny og ne. Men hvorfor oppkaller man et hotell etter en del av tarmen? Nærmere bestemt tykktarmen, den delen som går mellom tynntarmen og endetarmen. Visste du at den er en til halvannen meter lang hos mennesket? Den tar ikke opp næringsstoffer, men produserer vitamin K. Uheldigvis går det troll i ord. Eller bokstavelig talt navn. Fra det øyeblikket jeg har surret meg fram til bestilling av to overnattinger, begynner magen å murre. Jo nærmere målet, det vil si Colon Hotell, jo mer lar tarmen høre av seg. Et hotell som skylder sjarm. Fra resepsjonisten til det innlåste toalettpapiret. Misforstå meg rett eller ihvertfall etterhvert. For på rom 108 kan ikke verandadøren låses, rommet er åpent for byen og jeg er pysete. Jeg begynner med å tenke ja, ja, men kjenner heldigvis meg selv godt nok til å spørre om å bytte rom. Resepsjonisten foretrekker ikke en mine og gir meg et nytt rom. Det første er imidlertid opptatt, men rom 408 er ledig og det er rent. Jeg kan gå på do, og tenker at det er sant som postmannen Roy i Budbringeren sier med et skuldertrekk: "Klag da vel! Det lønner seg å klage vettu!" Følelsen fra morgenen vedvarer. Så er det på`n igjen, eller på ´an igjen som Eggum ville ha tværet det ut. Ikke noe negativt om Eggum altså. Han er fin han. Heller ikke følelsen av å måtte på do, igjen! Men å dra ut på tur. Jeg jobber meg effektivt og greit gjennom selve reisen. Vel framme på åstedet, er jeg som en sporhund. På ren intuisjon finner jeg nærmeste supermarked. Går en tur i nabolaget. Kartlegger. Fyller minibaren med yoghurt. Greier jeg å bryte forbannelsen til Colon Hotel? La oss håpe det. For jeg vil oppdage Palma. Jeg har nemlig fått ferten av noe.



6 comments:

  1. :-) Il tuo viaggio nel mondo è diventato un viaggio nel corpo umano. Era destino che, in questo periodo di pancia, finissi all'hotel colon.
    Se nei tuoi viaggi riuscirai a trovare anche il retto, potrai sbarazzarti di tutti i tuoi processi catabolici non più necessari e arriverai alla pura vida.

    ReplyDelete
  2. "Ja, ja det er møe en skal i mellom!" som han sa, porsgrunnsmannen. "Det er bare en overgang," sa kjerringa da hun blei overkjørt. Når du flytter ut om et par dager, tar du med deg enda flere erfaringer, og du lærer garantert å sette bedre pris på alle lysglimt i tilværelsen.

    ReplyDelete
  3. Det kan du si! Men forbannelsen er brutt, magen er på plass og det er bare å ta for seg av Palma. Med god apetitt :-)!

    ReplyDelete
  4. Du kan ikke regne med å få noe med høy kvalitet til 400kr pr natt down town Palma. Man får alltid i forhold til hva man betaler. Det blir en overgang å komme til nord og 4stjerners hotell. Her kan du ta en vakt som barnehagetante. Det er bra du ikke lar irritasjonen ødelegge for opplevelsene i Palma. Kos deg videre og praktiser spansk.

    ReplyDelete
  5. Jeg håper du har mistet retningssansen et øyeblikk, for jeg har tenkt meg rett øst i morra, til Cala Bona........eller?!?!

    ReplyDelete