11 July 2011

Forelska i Linn

Etter lunsj hadde jeg tenkt å begynne å surfe. Men plutselig sto jeg ved enden av stranda i Playa Tamarindo. Så da satt jeg på med Wilfram over til Playa Grande.







Og for et paradis som møtte meg! 10 minutters gange og en båttur på 50 meter fra EF skolen- et ensomt paradis. Dessverre hadde jeg bare med et mini-kamera så bildene yter ikke virkeligheten og den fantastiske naturen rettferdighet. Overskyet, men fantastisk temperatur både på land og i vann.

 



     


          

Etter å ha gått i kanskje 3 km og ha møtt kun 10 personer (jeg tuller ikke!), traff jeg Abner på en strandbar. Han er 27 år og kommer opprinnelig fra den karibiske siden av Costa Rica. Den delen av landet er mindre turistifisert, er mer frodig og strendene har mørk sand. Ifølge Abner. Da han gikk på videregående kom det to utenlandske, blonde utvekslingsstudenter. Det gjorde sterkt inntrykk på gutta, forteller han. Men nå er det bare en jente som gjelder for Abner, og da han hører jeg er fra Norge, ser han himmelfallen ut. Linn er fra Oslo. Hun kom til Costa Rica for å jobbe og surfe. Reiste hjem i april. Abner venter og håper. Han liker alt ved henne. Pigmentflekkene hun har på leggene. At hun skal bli førskolelærer. At hun vil fortsette å studere. Så hodestups forelska. Håper Linn kommer i desember!

 

Bananbrød smaker forøvrig helt likt i Costa Rica som på Oslos kommunale sykehjem. Verden er ikke stor. På veien tilbake kom dette amerikanske ekteparet fra Arizona mot meg og ropte fortvilet: "Did you find water?". Jeg hadde nemlig spurt dem på veien bort om de visste om et sted jeg kunne få kjøpt vann. I etterkant hadde de igjen spurt seg selv om hvorfor i all verden de ikke tilbød meg vann og var redd jeg lå omtåket og dehydrert et sted i vannkanten. Og det hadde vært deres skyld. Hyggelige folk.



Mørke skyer begynte å sige innover og det tordnet i det fjerne. Og der stod heldigvis Wilfram og ventet. Jeg rakk ikke hjem før regnet plasket ned. Men det gjør ikke noe her. Det er fortsatt varmt. Sjøen er et badekar, regnet som en dusj. Og under tak er det smoothie med ananas, kokos og banan.

8 comments:

  1. Utrolig fint å lese betraktningene dine og se på de flotte bildene! Du lever jo og virker som en oppdagelsesreisende og journalist. Ikke fullt ei uke ennå, og så mye du har opplevd og vært med på allerede. Jeg venter spent på fortsettelsen.

    ReplyDelete
  2. det var en test, det gikk med nettadressen min:)
    ha en fin dag!! hvor gaar turen i dag tro?:)

    ReplyDelete
  3. Jeg er altså helt grønn på dette med blogger!! Kommer beskjedene mine fram? Jeg må nok en gang si at du skriver helt fantastisk, det er en nytelse å lese!!! Stooor klem fra BB

    ReplyDelete
  4. Hei! Ja, beskjedene fra dere kommer fram og jeg blir så glad :-)
    Pura vida!

    ReplyDelete
  5. Le foto sono molto belle, ma credo che con questo scritto tu sia riuscita a mandare in tilt il mio amico google translate.
    Il racconto che ne esce è onirico quanto un film di fellini. L'incontro con gli americani mi ha quasi spaventato un po'.
    Sembra proprio un gran bel posto.
    Mi piacerebbe essere lì con te.

    ReplyDelete