09 July 2011

Regntid?

Jeg våkner tidlig om morgenen. Før klokka er 7 i dag. Det er så lyst her. Fuglene kvitrer, men på et annet språk enn hjemme. Selv om det er lørdag er arbeiderne på nybygget over gata allerede godt i gang. Men det er noe mykt over arbeidet deres. Ingen lyder av maskiner, bare håndkraft. Himmelen er blå og det er 30 grader. Den temperaturen har holdt seg omtrent døgnet rundt de siste dagene tror jeg. Selvfølgelig enda varmere i sola midt på dagen.

Leiligheten er utstyrt med air-condition, men jeg foretrekker å bruke kun takvifta. Jeg er vel ikke alene om å ha våknet opp gjennomfrossen på et hotellrom i varmere strøk med påfølgende forkjølelse? Eller enda verre lungebetennelse? Nå som jeg har blitt litt italiensk kan jeg trolig føye til stiv nakke og mulig problemer med fordøyelse som umiddelbar konsekvens. Men takvifta gjør susen og jeg sover godt.

For de 4 leilighetene i Casa Papaya, rett ved siden av EF skolen, er virkelig tipp-topp. De er helt nye, velutstyrte og romslige. Omgitt av stillhet. Bildene kan dere jo se i et tidligere innlegg. For øyeblikket er vi kun 2 stykker som bor her, i hver vår leilighet. Likevel har vi Meyling som går og rydder og steller her 8 timer om dagen. Så her blir alt, både innendørs og utendørs, vasket grundig hver dag. Til og med vinduene.

Meyling er 27 år og kommer opprinnelig fra Nicaragua, men har bodd i Costa Rica i 8 år. Hun snakker bare spansk, og jeg temmelig nada spansk, men vi kommer oss fremover ved å blande inn litt italiensk og ordbok. Hun har en sønn på 10 år og bor sammen med søsteren sin og mannen og 2 barn. Hun er en av 8 søsken. Meyling liker å gå ute å danse, men synes Costa Rica er dyrt. Hun sier at i Nicaragua kan man leve i en uke for 20 $, mens her trenger man 20 $ per dag. For prisene (som god nordmann på tur må jeg jo trekke fram prisene) er overraskende høye. De justeres nok kraftig opp av turismen, det vil si i all hovedsak amerikanerne som kommer hit. For det er virkelig mange av dem. Og alt foregår i både collonas og dollar.

Yr juger. Det kan jeg si med sikkerhet nå. Det vil kanskje glede mange hjemme i Norge og gi et visst håp for det som måtte være igjen av ferien. For det eneste Yr har vist for Tamarindo den siste måneden, er sky og regn. Enkel løsning. Men jeg har ikke sett en regndråpe enda! Det har vært mye sol, men også disig eller skyet, men ikke regn. Om ettermiddagen og kvelden hører man tordenbyger og enkelte ganger lyn. Instinktivt tenker man at nå kommer regnet, men dengang ei. Luftfuktigheten er høy og moskitoene i svermer. Men med en god takvifte og OFF! Long lasting protection from mosquitoes, ticks, biting flies, gnats & chiggers kommer man langt.

Nå skal jeg ut og gå en lang tur. En myk morgen. Pura vida. Men før jeg rakk det kom Meyling med kokosnøtt. Vi drikker melken og skraper ut kjøttet etterpå. Me gusta muchos!


Mi amiga Meyling

5 comments:

  1. "Nå som jeg har blitt litt italiensk..."???

    Nå at du er veldig italiensk du må tenker på fordøyelse din. Det er et reelt problem.

    Ottima ed abbondante la tua amica Meyling.

    ReplyDelete
  2. Det både ser og høres helt fantastisk ut! Et skikkelig eventyr!
    Jeg har hørt at folka der er vennlige og skjønner nå at det stemmer. Så hyggelig å bli møtt med en kokosnøtt på døra :=

    Kos deg masse videre, pura vida!

    ReplyDelete
  3. Hei, hei! Så hyggelig at dere kommer inn og hilser på! Da blir jeg glad :-)!
    Pura vida!

    ReplyDelete