09 August 2011

Frokost med Anna Maria


Møt Anna Maria Tapia de Abasto. Tapia etter sin far, de Abasto da hun giftet seg med Josè for 21 år siden. Før ekteskap også mors etternavn for "det er da ikke bare far som skapte meg!". Hun er 46 år og vokste opp som en av åtte søsken i Bolivia. Hun jobber på studenhjemmet om natten og hos  en frue på 86 år om dagen. I hjemlandet venter ektemannen og døtrene Anna og Ingrid. Der lever folk mer med hjertet. De har lite penger, men livet er godt. Motsatt av her. Når hun har vært gift i 25 år vil hun reise hjem igjen med pengene hun har tjent opp. En ny bryllupsreise, ler hun. Anna har gitt meg en god start på dagen. Jeg er heldig. Akkurat en sånn heldiggris som Arne Næss snakket om.

11 comments:

  1. Snakk om å skaffe seg internasjonalt nettverk! Du kan jo feriere resten av livet rundt til mennesker du har møtt de siste ukene...)

    Karri

    ReplyDelete
  2. Hei! Her var det mye spennende lesing og fine bilder!

    Hilsen K.

    ReplyDelete
  3. Hei!
    Da er jeg omsider på nett igjen. Jeg har lest masse om oppholdet ditt i Costa Rica - det var moro! Høres ut som et herlig land! Så mange fine bilder da gitt! Og nå er du i Barcelona - en skikkelig onkel-reisende-Mac er du jo!

    Godt du lærer deg spansk så kan du friske opp min, jeg kan fremdeles kun to setninger:
    mi maleta es rojo (og det er den faktisk, så det er jammen godt jeg kan) og selvfølgelig: Tiene algo que declarar (veldig nyttig vøttø).

    Gleder meg masse til å se deg snart altså!

    Buenas noches!
    Linus.

    ReplyDelete
  4. Molto bello.
    Tutti i tuoi 29 lettori italiani iniziano ormai a chiedersi: "Cosa avrà fatto oggi potere naturale? Dove sarà andata? Chi avrà incontrato?"
    Ciao.
    A.

    ReplyDelete
  5. Tusen takk og muchas gracias alle sammen! Har møtt så utrolig mange fine folk så langt på denne reisen. Det har vært det aller beste. Og jeg kjenner sigøynerblodet fortsatt bruser i årene. Imponerende spansk Linus. Hadde ikke tatt de setningene på strak arm! Gleder meg masse til å se dere igjen. Håper å se dere her så lenge :-).
    Pura vida!

    ReplyDelete
  6. Livet er et sjansespill - en kan ikke velge sine foreldre eller hvor en skal vokse opp. Det er heller ikke alle som har anledning til å gå på skole, få seg utdannelse og jobb.
    Men en skal ikke legge lista for høyt og stresse etter penger og statussymboler. Viktigst er det å ha det godt med seg selv og sine omgivelser.

    ReplyDelete
  7. Mi maleta es rojo(?) Kofferten min et-eller-annet?? Nå ble jeg nysgjerrig : ) Kan noen oversette? Den andre setningen skjønte jeg, hehe.. Så moro med språk! Mange tanker og klemmer fra BB, nå i skranken på Nav, en tilværelse ganske så fjern fra din akkurat nå : )

    ReplyDelete
  8. Kofferten er rrrrrrrrrød! Klem tilbake fra pulten. Preposisjoner altså. Kunne vi ikke heller bare å snakket litt stakkato. Brukt fantasien.Tilbake til leksene. Pura vida!

    ReplyDelete
  9. hei høres ut som du har det bra i Bacelona og treffer mennesker som gir mye av seg selv . Kos deg videre

    ReplyDelete