10 August 2011

Klin kokos


De som kjenner meg kan lese mye mellom linjene i dag. Om de vil. For i dag gikk jeg rett på en due. Ikke bokstavelig talt. Tråkka ikke på den, men vi kom mot hverandre på fortauet og skiftet fra side til side samtidig. Tror ikke det finnes et verb for det. Til slutt valgte vi begge vår venstre side. Lurer på om dua hadde smilt om hun hadde kunnet. Eller om hun hadde blitt oppgitt, og ja den må komme, nebbete. Jeg sov som en stein i natt Så melka på cornflakesen var lunka. Jeg var heller ikke aleine i frokostsalen. De andre kikket forvirret på meg som frivillig hadde stått opp tidlig. For å gjøre lekser. For preposisjoner må være det vanskeligste på alle språk. Selve bindingen. Limet. Kanskje hadde det vært mer underholdende å snakke uten. Stakkato, overlate noe til fantasien. Akkurat som hverdagen kanskje er preposisjonene i livet. Og livet på et studenthjem er tett. Du er ikke engang helt alene bak en lukket dør.

Det hender at folk lever opp til myter som er skapt. Til et dårlig rykte. Som å være arrogant. Å være på språkreise er ikke ensbetydende med at en vil lære seg spansk eller et annet språk. Penger får ikke samme betydning før man selv betaler for tak over hodet og mat på bordet. Tro meg, jeg snakker av egen erfaring. Og jeg forstår at barn og ungdom kan være utslitt etter endt skoledag. For ikke å snakke om lærere. Akkurat nå kunne jeg tenkt meg disiplin. Gjerne som jeg forestiller meg klasserommet på 50- tallet eller enda tidligere. Ro, rekke opp hånda og ikke minst respekt. Blikket vendt rett frem. Ingen hestesko. Bringer ikke lykke. For stress defineres av Arbeidstilsynet som uønsket lyd. Støy virker inn på flere ting enn hørselen, og kan være helsefarlig selv når den ikke medfører hørselstap. Støy kan blant annet:
  • påvirke hjerte og karsystemet.
  • gi høyere blodtrykk.
  • bidra til muskelspenninger, fordøyelsesbesvær med mer.
  • påvirke ufødte barn.
  • bidra til stress, selv når lydnivået er relativt lavt.
  • virke irriterende, trettende og redusere konsentrasjonsevnen og oppmerksomheten.
Puh! Der fikk fysioterapeuten utløp. Men det må da være bedre for helsa! Puh igjen! Vandrer litt formålsløst rundt i Barcelonas gater. Et eldorado for shopping. Selvfølgelig med mange kjente kjeder som H&M. Som jeg forøvrig oppdaget var mer kjent enn Sverige blant klassekamerater i dag. I tillegg byr Barcelona på butikker som står i kontrast. Spanjolene kler seg i farger. Som Joan Miró  brukte dem i sine kunstverker. Som Desigual viderefører i sine klær.


En kvinne faller over meg på t-banen. Hun er uforberedt på at den starter. Beklager seg dypt og lenge. Jeg tenker at det er godt at det fortsatt finnes høflighet. At arrgoanse og egoisme ikke må få ta over for resepekt. Det betyr ikke mangel på frihet. Det ene utelukker ikke det andre. Amy Winehouse døde 23.07.11, og det er trist. Men en viktig dag i historien er det ikke. På like linje med at H&M fortsatt er en kleskjede, mens Sverige er et land. Det smeller i en dør på gangen. Det er "party, party, partytime!"

 
 


12 comments:

  1. hei jeg likte den kjolen, har du kjøpt den ?

    ReplyDelete
  2. Nå var du kjapp! Hadde ikke engang redigert ferdig innlegget før du var på plass. Bra! Nei, ikke kjpt den. Ikke helt meg den kjolen der, men tror du kunne funnet mye fint hos Desigual :-).

    ReplyDelete
  3. http://open.spotify.com/track/5Urep2aYVJfUIPh1UAHP3E

    K.

    ReplyDelete
  4. Nå fornemmer jeg en voksen, moden kvinne, med høye krav til seg selv og omgivelsene. Språkskole for ungdom kan være så mangt, og det kunnskapsmessige har ikke nødvendigvis høyeste prioritet, som du også erfarer.

    ReplyDelete
  5. Det er kanskje greit det kun er 1 uke....)

    ReplyDelete
  6. En voksen, moden kvinne er vel ikke så langt fra sannheten. Kanskje ikke alltid like moden, men med høye krav: javisst. Undervisningen i seg selv er veldig bra, og "frøken" veldig flink. Læringsmiljøet derimot kan være en utfordring :-). Men:
    Pura vida! Ya, ya, ya!

    ReplyDelete
  7. Oggi, oltre che da una donna in metropolitana, sei stata calpestata dai vestiti di HM.
    Subire passivamente un incidente può essere doloroso, suscitare rabbia, affaticamento, frustrazione. Di converso, reagire può portare a situazioni imprevedibili. Alcuni ritengono che fuggire possa essere una terza via.
    Non credo nella prima e nella terza opzione. Una fa male alla salute, l'altra allontana dai desideri e dai bisogni.
    Credo quindi che sia necessario ridurre per quanto possibile il margine di imprevedibilità della reazione. Peccato che, spesso, le parole giuste vengano quando si stanno scendendo le scale.

    ReplyDelete
  8. Ora sei molto saggio! E sono molto d`accordo con te.
    Pura vida!

    ReplyDelete
  9. Andreas er veldig klok.

    ReplyDelete