11 August 2011

Skumparty



 
Skumparty-kulturen døde ikke ut med 80-tallet, men lever tydeligvis i beste velgående i Barcelona. Eller kanskje den har fått en renessanse som rave og neonfarger. Hva vet jeg. Det viktige for meg i denne sammenhengen er at klasserommet er rolig dagen derpå. De ligger og sover, enten hjemme eller over pulten.

 


Læreren bekrefter min tidligere framsatte teori. Det er ingen spanjoler på La Rambla. Bare utlendinger som oss. Klassekameratene mine kjenner gata og utestedene by heart, men El Raval er ukjent. Barcelonas svar på Grønland. Et hakk mer eksotisk og selvfølgelig mye større. Bare denne bydelen har 200 000 innbyggere. 50% av dem er immigranter. I hovedsak fra Pakistan, Nord-Afrika og Filippinene. En spasertur her er en eksplosjon i farger, smaker og lukter. Setter meg på t-banen hjem. Fra La Raval til Sarriá. Grønland til Frogner. Jeg liker begge deler. Men La Rambla no me gusta. Jeg er en innfødt. 

 

 
 


4 comments:

  1. Her var det mange kule bilder i dag! Likte særlig det med de guttene som klør seg på myggstikkene sine foran Bukhari, og jammen har du fått fanget opp den sorte damen idet hun sniker til seg et par bananer under armen!
    tøysetøyse

    Jeg er igrunn litt imponert, visste ikke at du var så god gitt. Jeg vil også til El Raval ...

    Linus

    ReplyDelete
  2. Det er akkurat det hun gjør! Og det beste er at hun hadde teften av meg i går :-). Tusen takk!
    Pura vida!

    ReplyDelete